Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring te optimaliseren.

Lees meer

Waarom online marketing nu waardevoller is dan ooit

Corona. Dit woord is de laatste weken niet meer weg te denken uit onze leefwereld. En hoewel we het woord “Corona” niet meer kunnen horen – hoeveel artikels zouden er ondertussen eigenlijk al bestaan? – bracht de pandemie ook enkele voordelen met zich mee. Door de nieuwe “Blijf in uw kot”-mentaliteit kregen we namelijk veel meer vrije tijd.

Blog visual2

Die vrije tijd hebben we massaal online doorgebracht. En als we zeggen “massaal” dan bedoelen we ook echt MASSAAL (ja, in hoofdletters). Ter illustratie: uit onderzoek blijkt dat volwassenen in het Verenigd Koninkrijk meer dan 4 uur per dag online actief zijn. Besef dat dit ruwweg overeenkomt met ¼ van hun dag (toch als je een gezonde 8 uur slaap wil overhouden). Het sociale mediagebruik is wereldwijd zelfs met 21% gestegen.

Grafiek blog 01

Hier zien wij enkele mooie kansen voor onze klanten: als mensen zo’n groot deel van hun tijd online doorbrengen, dan begrijpt een goed verstaander natuurlijk meteen waar hij met zijn bedrijf aanwezig moet zijn. Juist ja, online! Met andere woorden, dit is hét moment om je online marketingactiviteiten een boost te geven.

Wat zijn de voordelen van online marketing?

De wereld van de online marketing is zeer uitgebreid. Concreet gaat het over het promoten van je bedrijf, producten en diensten door gebruik te maken van online kanalen. Enkele van de meest gebruikte online marketingmiddelen hierbij zijn websites, blogs, contentmarketing,
e-mails, online nieuwsbrieven, sociale media en online advertenties. Al deze kanalen hebben uiteraard andere eigenschappen waardoor ze wel of niet nuttig zullen zijn voor jouw bedrijf. Wat ze wél met elkaar gemeen hebben, zijn enkele belangrijke voordelen, typisch voor online marketing.

Meetbaar

Het grote – of zelfs het grootste – voordeel van online marketing is het gemak waarmee je je online marketingresultaten kan meten. Hierdoor is marketing niet langer iets waar je zomaar wat geld naar smijt in de hoop dat het werkt. Neen, aangezien er data beschikbaar zijn wéét je of het werkt of niet.

Dat is ook direct één van de grootste verschillen met traditionele offline marketing. Want wanneer je een advertentie laat drukken in een krant (traditionele marketing) weet je niet hoeveel mensen die advertentie hebben gezien of tot hoeveel extra verkopen het heeft geleid – als het al tot extra verkopen heeft geleid. Hierdoor is het moeilijk om te weten wat je investering je nu net heeft opgeleverd. Omgekeerd, wanneer je een advertentie plaatst op Facebook (online marketing) beschik je over een heleboel data (o.a. hoeveel mensen hebben mijn advertentie gezien, wie heeft erop geklikt, wie heeft er dankzij de advertentie iets gekocht…). Hier weet je dus perfect wat je investering je heeft opgebracht.

Flexibel en snel

Dat brengt ons direct bij een ander voordeel van online marketing. In tegenstelling tot traditionele marketing is online marketing veel wendbaarder. Een Facebookpost of een websitetekst zijn bijvoorbeeld veel makkelijker en sneller aan te passen dan gedrukte teksten. Hierdoor kan je snel schakelen en reageren of bijsturen. Dat is in deze voortdurend evoluerende en onvoorspelbare wereld (hallo Corona) enorm belangrijk.

Doelgericht en kostenefficiënt

Tot slot, dankzij de meetbaarheid van online marketing kan je gericht communiceren. Het idee is om het kaf van het koren te scheiden en dus alleen diegenen te bereiken die wel geïnteresseerd zijn.

Dat maakt online marketing ook kostenefficiënt, aangezien je je investering gericht gebruikt om alleen die mensen te bereiken waarvan het waarschijnlijker is dat ze tot conversie zullen overgaan. Hierdoor is de kans groter dat je online marketingactiviteiten succesvol zullen zijn (lees: dat je meer omzet zal behalen!).

Zo’n gerichte communicatie is bovendien niet alleen interessant voor jouw bedrijf, maar ook voor de online consumenten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ongeveer 75% van de online consumenten gefrustreerd raakt door online advertenties die niet bij hen passen. Het wordt dus tijd om de “one-size-fits-all” techniek bij het vuilnis te zetten.

Hoe start je met online marketing?

Het is duidelijk: de online wereld is niet alleen alomtegenwoordig, maar biedt ook veel voordelen. Deze tendensen zullen zich in de toekomst ongetwijfeld verder voortzetten. Hoog tijd dus om op de kar van de online marketing te springen. Maar hoe begin je daar nu aan?

Hoewel meer gesofistikeerd strategische marketingplannen waarbij verschillende kanalen professioneel op elkaar worden afgestemd meer impact zullen hebben, kan online marketing ook zeer laagdrempelig zijn. Zo hebben sommige bedrijven al genoeg aan een doordacht uitgewerkte website of Facebookpagina. Het is aan jou om te kijken wat werkt voor jouw bedrijf, maar wat je ook kiest goed onderbouwde online marketingactiviteiten zullen je geen windeieren leggen.

Vergeet ook niet dat je online en offline marketingactiviteiten geen vijanden hoeven te zijn. Integendeel, stem ze goed af op elkaar en ze zullen elkaar versterken. 1+1 is in dit geval zeker 3, want in onze online wereld kan je met een goede online-offline marketing combinatie net het verschil maken.

Heb je nog vragen? Dan kijken we graag samen hoe we jou kunnen helpen. Als full service communicatiebureau kunnen we je niet alleen bijstaan bij het uitdenken van je marketingstrategie, maar ook bij praktische zaken als webdevelopment, grafisch design en het aanleveren van content. De koffie staat al klaar.

Geïnteresseerd in één van onze diensten?

Laten we samen mooie dingen maken, die voor je bedrijf wérken.

Contacteer ons.