Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring te optimaliseren.

Lees meer

De zin en onzin van merk- en modelbescherming

Voor deze blog konden we rekenen op de expertise van Carina Gommers en Eva De Pauw experten in het merkenrecht verbonden aan het gespecialiseerd advocatenkantoor Wiggin.

“merk- en modelbescherming, dat is toch alleen iets voor grote merken?” Maar kleine merken worden groot en wie weet waar jouw merk binnen enkele jaren zal staan. Stel je eens voor dat je harde werk teniet zou worden gedaan door een copycat en dat je er weinig tegen zou kunnen beginnen, omdat je merk niet of niet voldoende beschermd was… Dat wensen we niemand toe.

Merkbescherming visuals 1080x1080px32

Maar ik ben toch beschermd via mijn handelsnaam?

Ja en nee. Je handelsnaam — de naam waaronder je onderneming handel drijft — zorgt inderdaad voor een (beperkte) bescherming, maar die is vaak niet voldoende wanneer het er echt op aankomt.

We leggen de verschillen voor je uit:

Merkbescherming visuals 1080x1080px7

Handelsnaamrecht - wat is het

Merkbescherming visuals 1080x1080px8

Merkbescherming - wat is het

Merkbescherming visuals 1080x1080px9

Modelbescherming - wat is het

Wanneer heb ik bescherming nodig?

Dat hangt af van jouw situatie. Heb je bijvoorbeeld een bakkerij in Aalst, dan zal het waarschijnlijk niet echt problemen vormen als er in Tielt iemand een bakkerij begint onder dezelfde naam. Maar iedere situatie is natuurlijk uniek en moet daarom apart bekeken worden.

De extra zekerheid die merk- en modelbescherming bieden, is vooral online erg belangrijk. Want waar er in bovenstaand voorbeeld sprake is van een grote geografische afstand, is online daarentegen — dankzij Google en consorten — alles en iedereen dichtbij.

Stel, je hebt een goed draaiende webshop, je scoort hoog in de zoekresultaten en bent zeer zichtbaar op social media. Super! Maar dan, opeens, start er een concurrent onder dezelfde naam. Jij hebt geen bescherming aangevraagd en hij wel. Wat nu? Hoe moeten je klanten je nu nog vinden? En dat is niet het enige probleem. Denk ook aan de kosten voor nieuw drukwerk, een nieuwe website, nieuwe reclame en nog veel meer. Geen pretje (en dat is een understatement).

Denk ook even vooruit. Door je merk of model op tijd te laten registreren stel je ook eventuele, toekomstige uitbreidingsplannen veilig.

Wil je je merk zo goed mogelijk beschermen dan laat je het best registreren voor het te laat is — ook al is je merk nu nog klein. Hetzelfde geldt natuurlijk voor modelbescherming.

Wat kan ik beschermen?

Merkbescherming visuals 1080x1080px121

Merkbescherming - wat kan ik beschermen?

Merkbescherming visuals 1080x1080px11

Modelbescherming - wat kan ik beschermen

Hoe vraag ik bescherming aan?

Je kan online zelf merk- en modelbescherming aanvragen

- voor de Benelux via Benelux-Bureau van de Intellectuele Eigendom;

- voor Europa via Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie;

- afhankelijk van waar je je basisaanvraag hebt ingediend, verloopt ook je internationale merkaanvraag via deze 2 bureaus.


Maar als je echt zeker wilt zijn, dan laat je je best bijstaan door professionals.
Om onze klanten hierbij te helpen, werkt Toech voor dit soort zaken samen met een gespecialiseerd advocatenbureau. Zij onderzoeken of je te deponeren merk of model nog beschikbaar is en of het aan alle voorwaarden voldoet.

Je merkt het: als fullservice communicatiebureau denken we bij Toech met je mee van A tot Z. Geïnteresseerd in een samenwerking? Klik hier, en laat het ons weten.


Hier vind je onze bron voor de gebruikte voorbeelden van merk- en modelbescherming.


Voor meer informatie over advocatenbureau Wiggin klik hier.

Geïnteresseerd in één van onze diensten?

Laten we samen mooie dingen maken, die voor je bedrijf wérken.

Contacteer ons.