Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring te optimaliseren.

Lees meer

Wat is een huisstijlgids?

Een gids wijst je in de eerste plaats de weg. Voor een huisstijlgids is dit niet anders: die biedt een leidraad bij je communicatie.

Het belang van consistentie

Een huisstijl schept een bepaalde perceptie bij je doelgroep. Hoe meer de huisstijl consistent gebruikt wordt, hoe sterker dit beeld zal zijn bij je doelgroep. Omgekeerd geldt ook dat dit beeld sterk zal verzwakken als je ook maar een enkele keer afwijkt van je stijl. Denk bijvoorbeeld aan dynamisch taalgebruik wanneer je doelgroep een formeel taalgebruik verwacht, of een groen logo waar dit vroeger altijd blauw was. Daarom is het belangrijk dat het goed gedefinieerd is hoe je een merk gebruikt onder welke omstandigheden. Dat is wat een huisstijlgids doet.

Maar wat is een huisstijlgids nu concréét?

Een huisstijlgids is een verzameling van regels van hoe (vooral grafische) communicatie met je merk wel of niet kan verlopen. Het wordt gebruikt als leidraad voor interne communicatie, of om aan partners te geven.

Een aantal voorbeelden van items die in huisstijlgidsen gedefinieerd kunnen worden:

  • De correcte kleurencodes van de merkkleuren
  • De namen van de gebruikte lettertypes
  • De minimum witruimte rond een logo
  • Basisprincipes rond taalgebruik
  • Soorten te gebruiken fotografie
  • ...

Zeker als er verschillende partijen communiceren uit naam van het merk (intern of partners), is het belangrijk dat dit over alle kanalen heen consistent gebeurt. Een huisstijlgids helpt dit te bewaken.

Meer weten over huisstijlen?

Specifieke vragen over een huisstijl?

Geef ons een seintje. We praten graag even vrijblijvend met je.

Contacteer ons!