Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring te optimaliseren.

Lees meer

In 5 stappen naar een goede zakelijke website

Een website is niet alleen het perfecte visitekaartje, een goede website genereert op zich extra inkomsten. En die website hoeft geen tonnen geld te kosten. In 5 stappen heb je al een goede basis die zichzelf snel terugverdient. Ontdek hoe jouw ideale zakelijke website vorm krijgt.

Shutterstock 1052856281 Omgezet

Stap 1. Doorgrond je prospect met een zoekwoordenonderzoek

In een zoekwoordenonderzoek of keyword research gaan we op zoek naar de termen of zoekopdrachten die potentiële klanten intikken in Google. Dat wordt uitgedrukt in aantal zoekopdrachten per maand, en geeft dus een beeld van waarop het meest gezocht wordt, hoe frequent, en welke synoniemen gebruikt worden.

Dit onderzoek biedt je belangrijke inzichten over hoe je (potentiële) klant zoekt op het web en dus ook hoe je ervoor kan zorgen dat je gevonden wordt. Stel dat je op je website voortdurend spreekt over ‘fotovoltaïsche panelen’, terwijl je klanten altijd het woord ‘zonnepanelen’ gebruiken. Dan zullen ze nooit op jouw website terecht komen als ze online info zoeken op ‘zonnepanelen’.

Een zoekwoordenonderzoek gebruik je om de website inhoud en structuur te optimaliseren en de nodige content te voorzien. Daarnaast geeft het zoekgedrag uiteraard heel interessante info over mogelijk prospecten en de markt.

Schermafbeelding 2019 02 28 Om 10 11 46

Stap 2. De blauwdruk van je site in wireframes

Wireframes zijn eigenlijk een prototype van je website. We verwerken hierin nog geen design en het is nog niet ‘klikbaar’. Eigenlijk is het te vergelijken met het grondplan van een woning. We tekenen de structuur van je website uit in blokken en geven zo een idee van hoe een pagina er straks zal uitzien.

Wireframes helpen om de website conversiegericht te maken en erover te waken dat bijvoorbeeld knoppen op dezelfde plaats komen en de structuur consequent is. Het maakt natuurlijk ook dat we een echt bouwplan hebben en dat wij en de klant allebei op dezelfde golflengte zitten over het gewenste resultaat.

Schermafbeelding 2019 02 28 Om 10 27 53

Stap 3. Een design dat past bij je bedrijf

Een goed webdesign vormt de grafische link tussen wat typerend is voor jouw bedrijf aan de ene kant, en de wensen van de doelgroep aan de andere kant. Ideaal gezien is de basis van je webdesign een huisstijl die werd vastgelegd in een huisstijlgids.

Het design creëert sowieso een bepaalde sfeer en perceptie en is dus heel belangrijk. Gebruikers worden onbewust aangetrokken door een design (of net niet), en zullen hun mening over je bedrijf vormen op basis van visuele elementen, kleuren en de uitstraling van je site.

Stap 4. Development: het echte bouwen

Tijd om ook echt te gaan bouwen. De webdevelopment fase vertaalt het design naar een functionele website in functie van de wireframes.

Dit is eigenlijk de technische kant van je website, en bevat dus ook het CMS (content management systeem). Dat is de zogenaamde back-end van je website, waar jij naar believen aanpassingen zal kunnen doorvoeren. De keuze van het CMS is afhankelijk van een aantal factoren en bepalen we uiteraard in overleg. Onder meer de aard van je bedrijf, jouw noden en de complexiteit zullen bepalen welk CMS het best gekozen wordt. Cruciaal is alleszins dat het intuïtief en gebruiksvriendelijk is, en dat het een flexibel systeem is dat mee kan groeien met je organisatie.

Stap 5. Content: de inhoud die telt.

Natuurlijk ben je niets met een lege website. Net zoals een huis wordt ingericht, is de content eigenlijk de echte inhoud van je site. Met content bedoelen we tekst, maar ook foto, video…

Ook hier is het belangrijk op voorhand een beeld te vormen van hetgeen je wil uitstralen. Kies je voor heel menselijke, warme foto’s of wil je liever een cleane look? Mag er humor zitten in je teksten of hou je het sec? Met de juiste content spreek je je doelgroep meteen aan en geef je een beeld van je bedrijf. Besteed alleszins voldoende aandacht aan je content. Onsamenhangende en slordige teksten geven helaas de indruk dat je dienstverlening als bedrijf ook slordig zal zijn.

Je website staat er! Maar dit is nog maar het begin. Een site is immers geen statisch iets, wel een marketingkanaal dat constant geoptimaliseerd en aangevuld kan worden. Door middel van online marketing: contentmarketing, SEO, SEA... zet je het in als waardevol marketinginstrument dat je bedrijf een niveau hoger tilt.

Geïnteresseerd in één van onze diensten?

Laten we samen mooie dingen maken, die voor je bedrijf wérken.

Contacteer ons.