Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring te optimaliseren.

Lees meer

Klanten aan het woord - Rebecca Van Craeymeersch

In onze nieuwe serie “Klanten aan het woord” leggen we onze (je raadt het nooit!) klanten op de rooster: wat is hun visie op communicatie? Welke trends vinden ze de moeite waard? Waar liggen de gemiste kansen? Let’s find out!

Toech SM klantahwoord 25 02 kleur

Vorige maand hadden we Karel matthijs — marketing manager bij iLens en zaakvoerder bij optiek Matthijs — te gast. Deze maand is Rebecca Van Craeymeersch aan de beurt. Rebecca is partner en product manager bij mo-vis. Zij willen mensen met een motorische beperking helpen door het aanbieden van praktische, concrete oplossingen in de vorm van speciale input systemen voor elektrische rolstoelen. mo-vis is voornamelijk actief in Europa en Noord-Amerika.

1. Hoe gebruik je externe communicatie om je doelen te behalen?

“De markt waarin we actief zijn is een internationale, sterk gespecialiseerde nichemarkt. Onze directe klanten zijn rolstoelverdelers en –fabrikanten, maar onze boodschap is ook belangrijk voor eindgebruikers, therapeuten enz…

Hoewel we dus actief zijn in een nichemarkt en daar vooral in contact komen met industry experts, letten we er expliciet op dat onze communicatie niet vaag of verwarrend is. Als we willen dat ook de eindgebruiker iets aan onze communicatie heeft, moet die voor elke doelgroep toegankelijk zijn.

Nog te vaak communiceren bedrijven gewoon for the sake of communicating. Terwijl het zowel voor jezelf als voor je doelgroep zoveel waardevoller is om te communiceren vanuit de lezers: welke informatie willen zij op dit kanaal vinden en in welke vorm? Zorg voor waardevolle content voor je doelgroep, zonder je baseline uit het oog te verliezen.

Je communicatie is in dat opzicht ook een verlengde van je merk. Analyseer je merkidentiteit en onderzoek hoe je met je communicatie een antwoord kan bieden op een essentiële, menselijke behoefte. Dat geeft je bedrijf purpose en drijfkracht.”

2. Wat is volgens jou momenteel de meest impactvolle, recente trend binnen communicatie?

“People trust people. En dat is te merken. De afgelopen 2 à 3 jaar is de invloed van influencers bijvoorbeeld enorm toegenomen. Influencers zie ik dan als een ruim begrip: experten, celebrities, maar ook ‘gewone’ mensen die zoeken naar hun online stem en ervaringen willen delen.

Pas op, op zich is het fenomeen ‘influencer’ niets nieuws. Ook vroeger — voor social media bestonden — lieten mensen zich beïnvloeden door anderen. Denk bijvoorbeeld aan jongeren die er net zo uit wilden zien als hun idolen op posters en billboards.

De ‘trend’ zit vooral in de snelheid en de impact. Volgens mij heeft de coronacrisis dit nog versneld. Want doordat er minder ‘live’ contacten en ervaringen zijn, vallen mensen steeds meer terug op de aanbevelingen van influencers.

Op die manier zijn gebruikers ook heel machtig geworden en is user-generated content voor sommige merken intussen groter én waardevoller dan brand-created content.”

3. Waar loopt het algemeen nog te vaak fout op vlak van communicatie in België?

“Er ligt nog heel vaak een focus op kwantiteit in plaats van kwaliteit. Bedrijven willen zoveel mogelijk leads genereren en een hoog conversie ratio zien. Om dat te realiseren, communiceren ze een boodschap waarvan ze denken dat die zoveel mogelijk mensen aanspreekt. Maar dat is dan vaak een bazooka, waarbij je je eigen waarden en identiteit uit het oog dreigt te verliezen. Het resultaat: communicatie die niemand aanspreekt.

Als onderneming is het net heel belangrijk om te bepalen wat jouw verhaal is, en daar ook trouw aan te blijven. Zo zal je initieel misschien minder, maar uiteindelijk wel kwalitatievere leads genereren, waarmee je een duurzame relatie opbouwt. Kort gezegd, do you and the rest will follow.

In het verlengde daarvan: het is niet omdat iets een trend is dat je dat zomaar moet volgen. Nee, het moet bij je verhaal passen. Om bijvoorbeeld even terug te komen op die influencers. Ik merk dat sommige bedrijven zonder nadenken op elke trend springen — of zo lijkt het toch. Dan gaan ze een samenwerking aan met een influencer die misschien wel veel volgers heeft, maar op zich weinig of helemaal niets met het product te maken heeft. Met als gevolg dat hun communicatie niet authentiek en geloofwaardig is. Je moet trouw blijven aan jezelf als je je doelen wilt bereiken.”

4. Wie is jouw grote voorbeeld op vlak van communicatie?

“Ik las onlangs het boek ‘You do You, en de juiste mensen zullen je vinden’ van Nele Pieters & Stephanie Duval en vond het echt inspirerend. Hun boodschap is dat merken zichzelf dreigen te verliezen in hun doorgedreven focus op de consument. Een consument kan erg wispelturig zijn, en is soms ook heel veranderlijk. Bedrijven die daaraan tegemoet willen komen en dus een beetje van dit en een beetje van dat doen, geraken soms onbedoeld stuck in the middle en kunnen zo onzichtbaar worden.

Wat ondernemers wél kunnen doen, volgens hen, is de controle over hun eigen identiteit terug in handen nemen. Het is belangrijk om te weten wie je bent, maar ook wie je niet bent. Door vertrouwen te hebben in die identiteit kan je accepteren dat je klant je niet altijd nodig heeft, maar dat je er wel bent wanneer het nodig is.

Communiceren is keuzes maken. Je kiest hoe je wilt communiceren maar ook hoe je niet wilt communiceren en waarom. Met onze communicatie willen we bijvoorbeeld mensen informeren en nieuwsgierig maken. Of ze dan ons verhaal willen horen of niet, dat is hun keuze. Je kan niet voor iedereen goed doen en moet dat ook niet willen. Ik merk dat deze aanpak een gevoel van kalmte en zelfzekerheid geeft, net omdat je vertrekt vanuit je eigen verhaal.”

5. Hoe zie jij communicatie evolueren binnen de komende 5 jaar?

“Heel algemeen zie ik eigenlijk een tweesprong. Bedrijven die het kunnen, zullen hun eigen identiteit zo goed mogelijk in kaart brengen en hieraan trouw proberen te blijven. Door duidelijke communicatie zullen ze de juiste klant vinden; of eerder omgekeerd: de juiste klant zal hen vinden.

Anderen zullen het moeilijk vinden om op die manier de aandacht van de gebruiker te trekken en zullen op zoek gaan naar communicatie die het vooral moet hebben van originaliteit en creativiteit. Technologische ontwikkelingen (bv. AI) zullen hier een belangrijke hulp zijn om de communicatie steeds gepersonaliseerder te maken, op maat van de gebruiker.

Verder denk ik dat vooral videomarketing nog populairder zal worden. Niet iedereen leest graag lange stukken tekst. En het is nu veel gemakkelijker om gewoon naar een filmpje te kijken. Dat merk ik zelf ook: ik zal sneller een Youtube tutorial bekijken, dan dat ik een handleiding zal lezen.

Door de zoommeetings en verplichte versnelde digitale aanpak van het voorbije jaar, is de drempel voor videocontent volgens mij ook een stuk lager geworden. Een online demo geven zou vroeger voorafgegaan zijn door heel wat planning en feedbackrondes ‘is het wel goed genoeg?’. Nu worden er meer filmpjes gedeeld die snel gemaakt zijn en waarvan het meer aanvaard en gewaardeerd wordt dat het gemaakt is door een niet-professional.”

Dat was het weer voor deze keer. Benieuwd wie er volgende keer in onze spreekstoel zit? Stay tuned!

Zin in meer? Lees hier het interview met Karel matthijs, marketing manager bij iLens en zaakvoerder bij optiek Matthijs.

Geïnteresseerd in één van onze diensten?

Laten we samen mooie dingen maken, die voor je bedrijf wérken.

Contacteer ons.