Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring te optimaliseren.

Lees meer

Klanten aan het woord - Karel Matthijs

In onze nieuwe serie “Klanten aan het woord” leggen we onze (je raadt het al) klanten op de rooster: wat is hun visie op communicatie? Welke trends vinden ze de moeite waard? Waar liggen de gemiste kansen? Let’s find out!

Toech SM klantahwoord7

Deze maand zit Karel Matthijs in onze spreekwoordelijke spreekstoel. Karel is als bestuurslid van iLens.be verantwoordelijk voor de communicatie — dit online platform vertegenwoordigt meer dan 160 zelfstandige opticiens en combineert de voordelen van online shoppen met de klantgerichtheid van een offline bezoek. Maar dat is nog niet alles. Karel Matthijs is ook zaakvoerder van Optiek Matthijs, één van de bekendste optiekzaken in Gent. Hij weet dus als geen ander wat er speelt in deze sector.

1. Hoe gebruik je externe communicatie om je doelen te behalen?

“Tegenwoordig draait het allemaal rond perceptie, imago en uitstraling. Mensen kopen je goederen of diensten niet meer alleen om de goederen en diensten an sich, maar ook — en misschien soms zelfs vooral — omwille van wat ze uitstralen. De ons welbekende sociale media spelen hier natuurlijk een belangrijke rol.

Ik geloof dat we niet alleen correct, maar ook aantrekkelijk moeten communiceren én dat we consequent moeten zijn in onze look en feel. Zo creëren we een betrouwbare en toffe brand die goed verankerd zit in de hoofden van onze doelgroep. Het is de bedoeling dat wanneer mensen iets van ons zien passeren ze meteen weten ‘ah dat is iLens.be dat enorm betrouwbaar en servicegericht platform’. Hetzelfde geldt natuurlijk voor mijn optiekzaak.”

2. Wat is momenteel de meest impactvolle, recente trend binnen communicatie?

“Gho, recent kunnen we hem misschien niet echt noemen, maar zeker wel impactvol: sociale media en de doorgedreven versnippering van het medialandschap.

Kijk, vroeger als je een tv-reclame maakte voor een wasproduct dan had praktisch iedereen dat gezien, of wanneer ik een opendeurdag organiseerde voor mijn optiekzaak was een advertentie in de streekkrant voldoende om iedereen op de hoogte te brengen. Nu werkt dat anders: je moet telkens zeer gericht kanalen (meervoud!) kiezen om de juiste doelgroepen te bereiken.

En net door deze waaier aan zeer gerichte kanalen, is het moeilijk om nog breed te gaan. Je krijgt een soort van eilandvorming: er ontstaan aparte communities die elk op een ander eiland lijken te zitten met telkens een ander klimaat en andere leefgewoonten.

Op dat vlak zijn sociale media een tweesnijdend zwaard. Het grote voordeel is dat je zeer gericht doelgroepen kan bereiken. Tegelijkertijd moet je ook wel opletten dat je niet in dezelfde vijver blijft vissen.

Sociale media dwingen ons ook om op hun tempo mee te evolueren. Waar Facebook 5 à 6 jaar geleden nog dé holy grail was, zien we dat nu Instagram langzaamaan die status aan het overnemen is, zeker bij jongeren en jongvolwassenen.

En ja dan is er dankzij Corona natuurlijk ook nog die andere “elephant in the room”, namelijk de retail sector die ongelooflijk snel aan het veranderen is naar een meer en meer online gebeuren.”

3. Waar loopt het nog te vaak fout op vlak van communicatie in België?

“Zoals zo vaak is de meest impactvolle trend tegelijk ook het punt waar het het vaakst fout loopt. Bedrijven, zeker KMO’s, denken nog te veel in termen van direct succes. Ze starten een social media campagne, doen hiervoor supertoffe dingen en dan valt dat weer stil, jammer.

Hier is de gemiste kans dat bedrijven te vroeg afhaken, want inzetten op sociale media is net een continu proces. Je plant een zaadje, laat het rijpen, voedt het en pas dan komt er actie. Ik verwacht bijvoorbeeld niet dat mensen na 1 post over mijn nieuwe collectie de deuren zullen platlopen om die te kopen.

Ik denk ook dat het creëren van content nog te vaak wordt onderschat of gezien wordt als “iets voor erbij”. Maar om je publiek te blijven boeien moet je creatieve en interessante content maken, niet voor een maand of twee, maar jaren aan een stuk. Mensen onderschatten hoe moeilijk, maar ook hoe waardevol dit is.

Ik snap bijvoorbeeld niet dat tandpasta en waspoeder reclames nog steeds kunnen bestaan in hun huidige vorm. Die doen dus al jaren hetzelfde hé. Het is vooral gericht op de massa, op hun boodschap pushen, met weinig originele of plezante invalshoeken. Ik denk dan neem eens een risico, zet mensen eens aan het denken.”

4. Wie is jouw grote voorbeeld op vlak van communicatie?

“Ik ga dan toch kiezen voor brouwerij Moortgat. Zij zijn actief in een markt die bijna volledig gedomineerd wordt door AB InBev, geen makkelijke positie. Toch zijn hun Vedett en La Chouffe bier zeer geliefd, ook bij de jeugd, wat niet zo vanzelfsprekend is voor dit soort bier.

Jaren geleden zagen we het omgekeerde: toen ze hun Bel Pils lanceerden, was dit niet zo’n succes. Waar ligt het verschil? Niet per se in het bier zelf, maar in de manier hoe communicatie wordt ingezet. Bij Vedett en La Chouffe wilde Moortgat een sexy imago creëren voor deze bieren, en dat is hen zeker gelukt.”

5. Hoe zie jij communicatie evolueren de komende 5 jaar?

“Zeker geen makkelijke vraag, want de communicatiewereld verandert snel. Kijk maar naar waar we nu staan in de retail door Covid-19, dat had niemand kunnen voorspellen. Gevestigde waarden als Brantano komen in woelige wateren terecht en gaan zelfs failliet.

Gezien de huidige evolutie zal de shift naar online retail bijvoorbeeld onvermijdelijk zijn. Dat zien we al gebeuren in Amerika. Grote spelers als Amazon trekken daar alles naar zich toe waardoor er een markt ontstaat met slechts 1 of toch weinig spelers die de markt domineren.

Ik denk ook dat we in de toekomst nog meer zullen moeten inzetten op identiteit. Je kan niet langer zomaar iets doen en dan hopen dat het goed komt, zelfs niet als je een klein bedrijfje hebt. Je moet een verhaal hebben, weten wat je wilt uitstralen en die sterke identiteit ook uitdragen. Het volledige plaatje moet kloppen, anders ga je gewoon op in de massa. In die zin gaat communicatie nog belangrijker worden. Je moet tegelijk heel gericht, maar ook heel breed denken, zodat je branding van A tot Z klopt en ook over de hele lijn uitgestraald wordt. Je moet je profileren en specialiseren. En het punt waarop jij het verschil maakt, dat moet je communiceren om zo een sterk merk neer te zetten. Moortgat toont bijvoorbeeld dat deze aanpak werkt.”

Dat was het weer voor deze keer. Benieuwd wie er volgende keer in onze spreekstoel zit? Stay tuned!

Geen geduld? Ook geen probleem! Klik hier voor het interview met Rebecca Van Craeymeersch, partner en product manager bij mo-vis.

Geïnteresseerd in één van onze diensten?

Laten we samen mooie dingen maken, die voor je bedrijf wérken.

Contacteer ons.